紀要 「言語と文化」

The journal of the Institute Language and Culture

第9号(2005年3月)

Creating a Learner‐centered Communicative Classroom for Student Teachers 中村 耕二
Applying Learner‐centered Education in College Classrooms 津田 信男
Perceptual Training and the Production of English Consonants by Japanese Learners 伊庭 緑
L1 Writing Experiences and L2 Writing Instruction:
University Entrance Exams in Japan
Paul ROSS
Evolving Media,Shifting Literacy:
A Western Historical Perspective
Thomas MACH
Content Teachers and Writing Teachers Responding to Student Essays:
A Commentary Analysis of Praise and Criticism
Cynthia QUINN
ドイツ語を出身言語としない子どもたち
―ベルリン州の教育現場の現状と言語政策―
藤原三枝子
日本とドイツにおける戦後責任の諸相
―歴史をめぐる政治発言,歴史教育,文学的形象―
柳原 初樹
クロード・ミレールの映画『リリィ』におけるチェーホフ解釈
―『かもめ』の現代性をめぐって―
中村 典子
Quelques réflexions sur le XIXème siècle français et l’Allemagne
―entre Victor Hugo et Jules Verne―
Didier CHICHE
「一年又一年」について
―連続テレビドラマを通してみる中国の現在―
石井 康一
日本における韓国語教育の諸問題 
―初級韓国語テキストの文法用語・収録内容・語彙数,そして大学授業・検定試験との関連性を中心に―
金 泰虎
言葉の使い分けに関する一考察
―事件が起きた!事件が起こった!―
富阪 容子
今,日本語の「教育文法」について考える 森川 結花