紀要 「言語と文化」

The journal of the Institute Language and Culture

第25号(2021年3月)

津田信男教授 退職記念論集によせて
A Tribute to Commemorate of Professor Nobuo Tsuda's Retirement
藤原 三枝子
津田信男教授 履歴
Professor Nobuo Tsuda’s Curriculum Vitae
津田 信男
功績を財産に
Achievement as a fortune
胡 金定
ご退職に寄せて「津田信男先生からの学び」
What I learned from Professor Nobuo Tsuda
吉田 桂子
国際言語文化センターの言語教育を引っ張ってこられた津田先生
Professor Tsuda, the leader of foreign language education at the Institute for Language and Culture
石井 康一
Effectively Teaching TOEFL iBT Preparation Intersession Classes for Lower-Intermediate Level Japanese College Students Nobuo TSUDA
Application of Verbo-Tonal Method to Online English Pronunciation Teaching: Focusing on Using Nursery Rhymes Midori IBA
英語授業における発音評価
Pronunciation Assessment in English Courses
吉田 桂子
American Shino: A Case Study of Cultural Borrowing in the World of Traditional Ceramics Thomas MACH
The Izumi Family Revisited: Living as Exiles in Postwar Japan Stanley KIRK
Fostering Critical Thinking Skills through Cross-border Collaborative Discussions Marian WANG
ICT(情報通信技術)を活用してつながる外国語授業研究プロジェクト
~オンラインによるドイツ語教員研修講座の知見をもとに~
Ein kooperatives Unterrichtsforschungsprojekt für Fremdsprachen in einem ICT-gestützten Netzwerk ‒ basierend auf Erkenntnissen aus den Online-Lehrerfortbildungen für Deutsch als Fremdsprache
藤原 三枝子
日本におけるドイツ語学習・授業アプローチに関する考察
Überlegungen zu Ansätzen des Deutschunterrichts in Japan
野村 幸宏
英国における外国語としてのフランス語教育
L’enseignement du français langue étrangère au Royaume-Uni
中村 典子
Japanese Nominal and Verbal Sentences seen from the viewpoint of the Topic and Kakarimusubi Masahiro TANIMORI
Locating Content, Language, and Cognition in a CLIL Art History Biography Activity Stephen McNAMARA
第49回言語教授法・カリキュラム開発研究会全体研究会 報告「コロナ禍における外国語教育 -日本語の場合-」
Autumn Symposium Report: Current Situation of Foreign Languages Education under COVID-19 ‒ with special reference to Japanese ‒